Abeceda peněz – projekt finanční gramotnosti od České spořitelny
Projekt se konal 23. února 2022 a byl určen pro 2., 3., 4. a 5. ročník ZŠ. Skládal se ze tří částí - elektronický dotazník s otázkami z oblasti hospodaření s penězi, přednáška lektora a následovně praktické plnění úkolů dle určené metodiky pod vedením třídní učitelky.
Děti se se zkušenou lektorkou na úvod zaměřily na otázky z oblasti financí, například k čemu slouží banka, jak se jmenuje naše měna, jaké máme druhy peněz... Zabředly i do znalostí jiných měn. Bylo potřeba si popovídat především o tom, odkud se vlastně peníze berou, jak peníze získávají rodiče. Zaměstnání, důchod, různé formy brigád či kapesné – spousta možností, odkud je možné získat finance. Ale jak se tradičně říká: "Bez práce nejsou koláče!"... Obecně zjištění, že peníze nerostou na "stromu peněžníku", sice nebylo pro nikoho překvapením, avšak našli se i tací, kterým se muselo připomenout, že s penězi se musí zacházet opatrně a s rozmyslem. I pro dnešní děti je hodně důležité vědět, že v životě nastanou situace, které mohou s financemi a rodinným hospodařením nemile zamíchat.
Teorii si děti odzkoušely na praktických příkladech příjmů (co do příjmu patří) a výdajů (za co všechno peníze utratí). Pro některé to bylo kruté uvědomění si toho, že vše něco stojí. :) Vyjmenovat všechny položky, za které se musí platit, není jednoduchý úkol. Stejně tak jako další oblast finanční gramotnosti - plánování rozpočtu. Rozdíly mezi schodkovým, vyrovnaným a přebytkovým rozpočtem odteď už žáci znají.
Žáci 4. a 5. ročníku si vyzkoušeli i roli organizátora velké akce, museli si poradit se sestavením rozpočtu, s příjmy, výdaji a dalšími položkami na seznamu... Byli situací donuceni vymýšlet různé nápady, jak to udělat, aby získali dostatečný příjem, kterým by pokryli výdaje plánované akce. Po vysvětlení veškerých pojmů tak museli dobře přemýšlet a promýšlet různé možnosti, upevňovat si znalosti ohledně financí a hospodaření s penězi. Co si budeme povídat, také to nebyl zrovna lehký úkol, ale děti si s tím postupně a společně poradily.
Po hodině s paní lektorkou se žáci pustili do plnění úkolů v pracovních listech, dále již pod metodickým dohledem paní učitelky. Společnými silami se nakonec všichni dobrali správných výpočtů a řešení úkolů.
Doufáme, že si děti z tohoto projektu odnesly nejen znalosti z oblasti teorie, ale že se i prakticky pokusí pomáhat více rodičům s hospodařením v domácnosti. Především mohou mít nové nápady, jak a kde například ušetřit, mohou se zamyslet nad tím, které věci je opravdu potřeba mít a koupit, které ne, na co je dobré si půjčit a kde to nemá smysl a mnoho dalšího. Vždyť přeci znát a vážit si hodnoty peněz je důležité pro nás všechny, děti nevyjímaje.